Логотип

Розвадівська територіальна громада

Львівська область, Стрийський район

11.08.2023 12:47

Податкові зміни з 01 жовтня 2023 року

64d60487eca9c__photo.png

Державна податкова служба України.  Головне управління ДПС у Львівській області інформує:

Про зміни з 1 жовтня 2023 року, які чекають на платників податків, що здійснюють розрахункові операції у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, у зв’язку з прийняттям Закону України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану»

Прийнятий Закон України від 30 червня 2023 року № 3219-IX вносить зміни до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), а саме звільняє від відповідальності суб’єктів господарювання за порушення вимог Закону № 265, які вчинені ними у період з 01 січня 2022 року до 01 жовтня 2023 року, крім відповідальності за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.
Також відбулися зміни в розмірах штрафних (фінансових) санкцій за порушення використання реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій на період з 01 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану на території України.
Так, до фізичних осіб – підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги, фінансова відповідальність за проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг), непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи, невидачу (у паперовій та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об’єкті такого суб’єкта господарювання застосовується у таких розмірах:
25 відсотків вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
50 відсотків вартості проданих з порушенням, встановленим цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.


Фізичні особи – підприємці, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість, при продажу товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або наданні послуг мають право в розрахунковому документі зазначати назву товару (послуги) у вигляді, що відображає споживчі ознаки товару (послуги) та ідентифікує належність такого товару (послуги) до товарної групи чи послуги.
Окремо звертаємо увагу, що з 01 серпня 2023 року відновлюється дія абзацу сьомого статті 5 Закону № 265, згідно з яким використання програмного реєстратора розрахункових операцій у період відсутності зв’язку між програмним реєстратором розрахункових операцій та фіскальним сервером контролюючого органу без отриманого в контролюючому органі діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, забороняється.

Вебпортал Державної податкової служби України: tax.gov.ua
Субсайт Головного управління ДПС у Львівській області: lv.tax.gov.ua
Інформаційно-довідковий департамент ДПС України: 0-800-501-007
«Гаряча лінія» ДПС України «Пульс»: 0-800-501-007 (напрямок «4»)
Кваліфікований надавач електронних довірчих послуг: 0-800-501-007 (напрямок «2»)

Тези

Аргументи

1. Вимоги про застосування РРО не змінюють базових критеріїв застосування спрощеної системи оподаткування

  • Закони не встановлюють для платників єдиного податку нових вимог щодо будь-якої обов’язкової форми обліку товарів (виключенням є торгівля: технічно складними побутовими товарами, лікарськими засобами, ювелірними виробами, підакцизними товарами).
  • За відсутність документів на товар нові штрафи Законом про РРО не запроваджуються, а навпаки, внаслідок прийнятих змін чітко врегульоване коло обов’язків СГ та скасовано відповідальність за низку несуттєвих порушень порядку проведення розрахунків.
  • Кожен СГ сфери роздрібної торгівлі та громадського харчування за замовчуванням вів і буде вести кількісний облік товарів з метою контролю залишків та наявності повного асортименту товарів, які ним реалізуються.
  • Програмне забезпечення сучасних апаратних та програмних РРО вільно інтегрується із бухгалтерськими, іншими програмами, зокрема, в частині створення та ведення номенклатури товарів внаслідок заходів вжитих ДПС протягом 2020 - 2023 років.
  • Правила застосування РРО, КОРО і РК залишаються не змінними вже більше 20 років (останні базові зміни у 2000 році).

2. Дія закону не поширюється на мікробізнес

Тотальна фіскалізація не передбачається

  • Нові правила застосування РРО не зачіпають:
  • спрощенців І групи ( річний дохід до 167 МЗП);
  • фізосіб, які продають на ринку текстиль, вживані речі, продукти власного підсобного господарства.
  • Фіскалізації не підлягають розрахунки, здійснені з використанням реквізитів поточних рахунків, відкритих в установах банків

3. Використання РРО стало простішим, дешевшим, швидшим

  • Апаратний РРО та Програмний РРО відповідно до новацій, запроваджених у 2020 році, є рівнозначними засобами фіскалізації розрахунків за товари, роботи, послуги.
  • Порядок застосування Програмного РРО, в частині, який не врегульований окремими нормативно правовими актами, є тотожним порядку застосування Апаратних РРО.
  • Суб’єкт господарювання на свій власний вибір може використовувати або класичний, або програмний РРО в залежності від своїх потреб.
  • Платники податків можуть використовувати будь-який представлений на ринку програмний РРО в залежності від своїх фінансових можливостей та функціональних потреб.
  • Зменшено вдвічі штрафну санкцію за торгівлю необлікованим товаром, з подвійної вартості до суми, на яку виявлено необлікований товар за цінами реалізації.
  • Здійснення попереднього програмування РРО / ПРРО та створення номенклатури товарів у фіскальній пам’яті реєстраторів не вимагається. Зазначення назви, ціни та кількості товарів (послуг) допускається в момент їх продажу.
  • Скасовано всі штрафи за несуттєві (формальні) порушення порядку застосування РРО / ПРРО (невідповідність сум, не здійснення записів, не підклеювання чеків до КОРО).

4. Оформлені трудові відносини із працівниками – запорука розвитку бізнесу

  • Лише офіційно працевлаштовані працівники формують згуртований, злагоджений колектив із постійних, надійних, творчих та ініціативних людей, в якому всі працюючі спрямовують свої зусилля на покращення кінцевого результату роботи і збільшення прибутків компанії.
  • Офіційне працевлаштування є гарантією:

- матеріальної відповідальності працівника, праця якого передбачає обслуговування товарно-матеріальних цінностей;

-  трудової дисципліни в колективі;

-  можливості у судовому порядку відстоювати свої порушені права та законні інтереси.

5. Оформлені трудові відносини із роботодавцями – захищені права працівника

  • Переваги офіційного працевлаштування для працівників:
  • гарантовані права на оплату праці, відпуски, лікарняні;
  • перебіг трудового стажу;
  • можливість реалізувати свої здібності в продуктивній та творчій праці, проявити себе, закріпити за собою позитивну репутацію, а також мотивація до удосконалення навиків та перспектива кар’єрного росту
  • можливості у судовому порядку відстоювати свої порушені права та законні інтереси.

6. Відповідальність за порушення трудового законодавства переважає можливу вигоду

  • Відповідальність за використання праці одного неоформленого працівника може сягати 201 

тисячі гривень. За ці кошти можна два роки виплачувати працівнику заробітну плату на рівні мінімальної (6700 грн), сплачувати усі податки та збори і бути відповідальним роботодавцем.

 

7. Важливим та необхідним є відображення суб’єктами господарювання в чеках РРО/ПРРО обов’язкових реквізитів при продажу підакцизних товарів

  • не відображення/невірне відображення (у тому числі у невідповідних рядках/тегах чеку) суб’єктами господарювання реквізиту коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД у розрахункових документах, які створюються РРО/ПРРО:
  • унеможливлює формування на рівні ДПС актуальної інформації щодо обсягів продажу пального та тютюнових виробів з метою справедливого розподілу часток акцизного податку з роздрібного продажу таких товарів для його зарахування до бюджетів місцевого самоврядування;
  • спотворює інформацію щодо обсягів продажу алкогольних напоїв, визначені з метою контролю за повнотою сплати акцизного податку з роздрібного продажу таких товарів;
  • може стати причиною проведення контрольно-перевірочних заходів відносно суб’єкта господарювання. 
  • не відображення/невірне відображення суб’єктами господарювання в розрахункових документах, які створюються РРО/ПРРО, реквізиту - цифрового значення штрихового коду МАП (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями:        
  •  зменшує контроль за виробництвом та обігом алкогольних напоїв;
  •  збільшує можливості виробникам та рітейлерам продажу контрафактного алкоголю та в цілому тіньовий обіг алкогольних напоїв;
  •  зменшує надходження до бюджету від сплати акцизу.

 

8. Відновлення відповідальності за порушення вимог закону «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з 01.08.2023 та з 01.10.2023 року

  • У зв’язку з набранням з 01.08.2023 чинності Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 3219) штрафні (фінансові) санкції, за порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», до суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», та пов’язані із здійсненням розрахунків за товари (послуги) без застосування РРО/ПРРО, та/або невидачу відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункової операції, застосовуються у розмірі:
  • 100 відсотків вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
  • 150 відсотків вартості проданих з порушенням товарів – за кожне наступне вчинене порушення.
  • Зазначені штрафні (фінансові) санкції, до 01.08.2023 року, застосовуються з урахуванням особливостей визначених пунктом 12 Прикінцевих положень Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме: порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.
  • Починаючи з 01.08.2023, зазначені вище штрафні (фінансові), окрім суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері продажу підакцизних товарів, також застосовуватимуться і до суб’єктів господарювання у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігор.  
  • Крім того, у період з 1 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану на території України, до фізичних осіб підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги, фінансова відповідальність за:
  • проведення розрахункових операцій з використанням РРО, ПРРО або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг);
  • непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи;
  • невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання,

застосовується у таких розмірах:

  • 25 відсотків вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
  • 50 відсотків вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.

Таким чином, фінансову відповідальність до фізичних осіб підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім ризикових груп товарів) або надають послуги, знижено.

З 01.10.2023 штрафні фінансові санкції застосовуються до всіх платників податків, що допустили порушення.